Autor | Rusu, Mihai Stelian chat |
Editura | Institutul European chat |
Loc publicare | Iași |
An | 2015 |
Subiect | istoria României - sec. XIX-XX chat |
conştiinţă socială chat | |
naţionalism chat | |
ISBN | 9786062401047 |
Note | Bibliografie p. 441-462 |
Rezumat în limbile engleză și franceză |
ISBN | |
Număr ISBN | 9786062401047 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | III 33786 |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Memoria națională românească |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Alte informaţii la titlu | facerea și prefacerile discursive ale trecutului național |
Prima menţ. de resp. | Mihai Stelian Rusu |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Iași |
Editura | Institutul European |
Data publicării | 2015 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 466 p. |
Alte detalii fizice | fig., il. |
Serii | |
Titlul seriei | Academica. Istorie culturală și socială |
Numărul părţii | 250 |
Titlu | |
Titlu | Memoria națională românească : facerea și prefacerile discursive ale trecutului național |
Notă generală | |
Textul notei | Bibliografie p. 441-462 |
Rezumat în limbile engleză și franceză | |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | Lucrarea abordează, într-o manieră simultan comprehensiv-holistică şi detaliat-analitică, fenomenul memoriei istorice româneşti, aşezat de autor în centrul nervos al identităţii naţionale. Interogând fenomenul pe care şi-l fixează ca obiect de cercetare de pe poziţii social-construcţioniste, abordarea analitică propusă de Mihai Stelian Rusu reuşeşte să surprindă, desfăşurate în durata lungă a ultimelor două secole de existenţă istorică românească sub zodia ideii naţionale, diferitele ipostaze sub care s-a alcătuit memoria istorică elaborată pentru a ţine treaz trecutul românesc în conştiinţa colectivă. Alături de ideea naţională, luată drept axa centrală a identităţii româneşti şi vectorul memoriei istorice, educaţia şcolară este acreditată nu doar ca principala agenţie de naţionalizare identitară, ci şi ca o crucială instituţie culturală a memoriei naţionale. Fără excepţie relativ la regimul politic în care a fost organizată exercitarea puterii de stat, şcoala a fost însărcinată ideologic cu misiunea de a socializa populaţia în narativa dominantă despre trecut favorizată de status quo-ul politic. Ca atare, cartea scrutează tripticul relaţional configurat între identitate-memorie-educaţic, arătând, pe de o parte, cum identitatea este dependentă de memoria istorică şi cum, pe de altă parte, atât identitatea, cât şi memoria utilizează educaţia ca instituţie socială pusă în slujba socializării populaţiei în acest „complex identitar-mnemonic” în care rezidă conştiinţa istorică de sine a unei colectivităţi. |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | istoria României - sec. XIX-XX |
conştiinţă socială | |
naţionalism | |
Caracteristicile rubricii | |
Element de intrare | monografie |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 94(498)"19/20" |
316.64(498)"19/20" | |
172.15 | |
082.1Academica. Istorie culturală și socială | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 929/94 |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | Rusu, Mihai Stelian |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 94 |
(498) | |
"19/20" | |
316.64 | |
(498) | |
"19/20" | |
172.15 | |
082.1 |