Memoria națională românească : facerea și prefacerile discursive ale trecutului național

Autor chat
Editura Institutul European chat
Loc publicare Iași
An 2015
Subiect istoria României - sec. XIX-XX chat
conştiinţă socială chat
naţionalism chat
ISBN 9786062401047
Note Bibliografie p. 441-462
Rezumat în limbile engleză și franceză

III 33786

Rusu, Mihai Stelian
    Memoria națională românească : facerea și prefacerile discursive ale trecutului național / Mihai Stelian Rusu.- Iași : Institutul European , 2015.
    466 p. : fig., il..- (Academica. Istorie culturală și socială).    
    Bibliografie p. 441-462
    Rezumat în limbile engleză și franceză
    Lucrarea abordează, într-o manieră simultan comprehensiv-holistică şi detaliat-analitică, fenomenul memoriei istorice româneşti, aşezat de autor în centrul nervos al identităţii naţionale. Interogând fenomenul pe care şi-l fixează ca obiect de cercetare de pe poziţii social-construcţioniste, abordarea analitică propusă de Mihai Stelian Rusu reuşeşte să surprindă, desfăşurate în durata lungă a ultimelor două secole de existenţă istorică românească sub zodia ideii naţionale, diferitele ipostaze sub care s-a alcătuit memoria istorică elaborată pentru a ţine treaz trecutul românesc în conştiinţa colectivă. Alături de ideea naţională, luată drept axa centrală a identităţii româneşti şi vectorul memoriei istorice, educaţia şcolară este acreditată nu doar ca principala agenţie de naţionalizare identitară, ci şi ca o crucială instituţie culturală a memoriei naţionale. Fără excepţie relativ la regimul politic în care a fost organizată exercitarea puterii de stat, şcoala a fost însărcinată ideologic cu misiunea de a socializa populaţia în narativa dominantă despre trecut favorizată de status quo-ul politic. Ca atare, cartea scrutează tripticul relaţional configurat între identitate-memorie-educaţic, arătând, pe de o parte, cum identitatea este dependentă de memoria istorică şi cum, pe de altă parte, atât identitatea, cât şi memoria utilizează educaţia ca instituţie socială pusă în slujba socializării populaţiei în acest „complex identitar-mnemonic” în care rezidă conştiinţa istorică de sine a unei colectivităţi..
    ISBN 9786062401047

    1. istoria României - sec. XIX-XX
    2. conştiinţă socială
    3. naţionalism

94(498)"19/20"
316.64(498)"19/20"
172.15
082.1Academica. Istorie culturală și socială


010 __ $a9786062401047
035 __ $aIII 33786
101 0_ $arum
200 0_ $aMemoria națională românească $bCarte tipărită $efacerea și prefacerile discursive ale trecutului național $fMihai Stelian Rusu
210 ## $aIași $cInstitutul European $d2015
215 __ $a466 p. $cfig., il.
225 0_ $aAcademica. Istorie culturală și socială $h250
299 __ $aMemoria națională românească : facerea și prefacerile discursive ale trecutului național
300 __ $aBibliografie p. 441-462
300 __ $aRezumat în limbile engleză și franceză
330 __ $aLucrarea abordează, într-o manieră simultan comprehensiv-holistică şi detaliat-analitică, fenomenul memoriei istorice româneşti, aşezat de autor în centrul nervos al identităţii naţionale. Interogând fenomenul pe care şi-l fixează ca obiect de cercetare de pe poziţii social-construcţioniste, abordarea analitică propusă de Mihai Stelian Rusu reuşeşte să surprindă, desfăşurate în durata lungă a ultimelor două secole de existenţă istorică românească sub zodia ideii naţionale, diferitele ipostaze sub care s-a alcătuit memoria istorică elaborată pentru a ţine treaz trecutul românesc în conştiinţa colectivă. Alături de ideea naţională, luată drept axa centrală a identităţii româneşti şi vectorul memoriei istorice, educaţia şcolară este acreditată nu doar ca principala agenţie de naţionalizare identitară, ci şi ca o crucială instituţie culturală a memoriei naţionale. Fără excepţie relativ la regimul politic în care a fost organizată exercitarea puterii de stat, şcoala a fost însărcinată ideologic cu misiunea de a socializa populaţia în narativa dominantă despre trecut favorizată de status quo-ul politic. Ca atare, cartea scrutează tripticul relaţional configurat între identitate-memorie-educaţic, arătând, pe de o parte, cum identitatea este dependentă de memoria istorică şi cum, pe de altă parte, atât identitatea, cât şi memoria utilizează educaţia ca instituţie socială pusă în slujba socializării populaţiei în acest „complex identitar-mnemonic” în care rezidă conştiinţa istorică de sine a unei colectivităţi.
606 __ $aistoria României - sec. XIX-XX
606 __ $aconştiinţă socială
606 __ $anaţionalism
608 __ $amonografie
675 __ $a94(498)"19/20"
675 __ $a316.64(498)"19/20"
675 __ $a172.15
675 __ $a082.1Academica. Istorie culturală și socială
686 __ $a929/94
700 _0 $aRusu, Mihai Stelian
975 00 $a94
975 00 $a(498)
975 00 $a"19/20"
975 00 $a316.64
975 00 $a(498)
975 00 $a"19/20"
975 00 $a172.15
975 00 $a082.1
Nu sunt exemplare disponibile pentru rezervare

Lăsați un comentariu