Autor | Rusu, Tudorel Constantin chat |
Editura | Editura Universităţii "Al.I. Cuza" chat |
Loc publicare | Iaşi |
An | 2024 |
Subiect | oratorie clasică chat |
oratorie religioasă chat | |
analiza discursului religios chat | |
predici (creștinism ortodox) chat | |
lingvistică - analiza discursului chat | |
limba rom. - retorică chat | |
ISBN | 9786067148688 |
Note | Bibliografie p. 275-294 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | II 99895 |
Titlu | |
Titlu | Ethos, Pathos și Logos : resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral |
[nedefinit] | 1 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Ethos, Pathos și Logos |
Alte informaţii la titlu | resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral |
Prima menţ. de resp. | Tudorel-Constantin Rusu |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | Rusu, Tudorel Constantin |
ISBN | |
Număr ISBN | 9786067148688 |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 808:251 |
811.135.1'42:281.9 | |
811.135.1'276.6:281.9 | |
811.135.1:808 | |
082.1Cicero | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 80/811 |
Caracteristicile rubricii | |
Element de intrare | monografie |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | oratorie clasică |
oratorie religioasă | |
analiza discursului religios | |
predici (creștinism ortodox) | |
lingvistică - analiza discursului | |
limba rom. - retorică | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Iaşi |
Editura | Editura Universităţii "Al.I. Cuza" |
Data publicării | 2024 |
Numele tipografiei | Imprimeria Editurii Universităţii "Al.I. Cuza" |
Locul tipăririi | Iaşi |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 297 p. |
Alte detalii fizice | fig., tab. |
Serii | |
Titlul seriei | Cicero |
Desemnarea volumului | 17 |
Note generale de catalogare | |
Textul notei | 808/ R96 |
Notă generală | |
Textul notei | Bibliografie p. 275-294 |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | Urmând distincţiei făcute de clasicistul Andrei Cornea (1988) între subiect și temă, termeni adeseori confundaţi, volumul Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral are ca subiect raportarea la „discursul pastoral” – discursul instituţional creștin-ortodox, cel folosit în cult ca act liturgic și catalogat de specialiști ca fiind normat și normativ – din perspectiva celor trei probe sau mijloace ale persuasiunii identificate și validate de oratoria clasică greco-romană: ethos (caracterul, autoritatea vorbitorului) – pathos (dispoziţia în care este pus auditoriul, apelul la pasiuni) – logos (discursul care demonstrează sau pare să demonstreze). Desconsiderate sau chiar „anatematizate” de-a lungul timpului, interferenţa și valorificarea fundamentelor, conceptelor și tehnicilor oratoriei greco-romane în predicile sau omiliile creștine nu pot fi astăzi contestate – confesional sau nu – de niciun cercetător onest. În privinţa tripticului ethos-pathos-logos, sistematizat întâia oară de Aristotel în Retorica sa și tratat mai apoi de Cicero și Quintilian, acesta a rezistat în timp, fiind și în momentul actual un reper al cercetărilor retorice și comunicaţionale. O simplă căutare pe platforme sau rețelele dedicate cercetătorilor în științe sociale și umaniste poate demonstra, dacă mai este cazul, impactul major și relevanţa celor trei categorii discursive în cercetări recente din specializări diverse: retorică, lingvistică, pedagogie, jurnalism, relaţii publice, marketing, drept, teatru, arte, teologie, psihologie etc. Putem astfel afirma, fără a greși, că tripticul aristotelic s-a impus pentru totdeauna în arta elocinţei, generând chiar și astăzi fundamente, problematizări și soluţii atât în cercetările de nișă, cât și în abordările interdisciplinare. Urmând o altă distincţie, datorată de această dată lui Constantin Sălăvăstru, chiar din titlul cărţii a fost folosit termenul de oratorie și nu cel de retorică pentru a sublinia faptul că lucrarea vizează cu precădere latura practică, acţională, a discursurilor pastorale, în detrimentul unui demers pur teoretic. Bineînţeles, conform metodologiei de cercetare, prezentată detaliat într-un subcapitol separat al cărții, este importantă și încadrarea artefactelor în context. |