Deontologia opiniei între etică și retorică

Autor chat
Editura Editura Școala Ardeleană chat
Loc publicare Cluj Napoca
An 2015
Subiect filosofia culturii chat
retorica chat
morală profesională chat
ISBN 9786068770314
Note Bibliografie p. 245-251

II 95205

Cătineanu, Tudor
    Deontologia opiniei între etică și retorică / Tudor Cătineanu.- Cluj Napoca : Editura Școala Ardeleană , 2015.
    256 p..- (Școala ardeleană de filosofie).    
    Bibliografie p. 245-251
    Opinia nu poate exprima Adevărul, acesta fiind cuprins în enunţuri care sunt însoţite de sentimentul certitudinii (C1). Opinia, numită şi Părere, exprimă doar ceea ce „pare să fie adevărat”, dar este doar Verosimil sau Neverosimil, în diverse grade. Opiniile sunt corelate subiectiv cu convingerile (C2) sau cu credinţele (C3) noastre. De aceea, opiniile nu pot fi demonstrate, ci numai argumentate pro-contra, în dialoguri şi în controverse. Dată fiind mulţimea şi marea varietate a opiniilor, Perelman vorbeşte despre un „Imperiu Retoric”. La întrebarea privind limitele acestui „Imperiu”, care pare fără margini, poate răspunde doar Deontologia. Disciplină relativ nouă, Deontologia defineşte şi normează zona de intersecţie între cercul universal al Normelor morale şi cercurile particulare ale Normelor profesionale, diferite de la o profesiune la alta. Principiul fundamental al oricărei Deontologii este Corectitudinea. Ceea ce americanii numesc „political correctness” este doar o aplicare a acestui principiu la viaţa politică. Aplicând acest principiu la producerea de opinii, numită şi „activitate opinabilă”, putem distinge între opiniile corecte şi opiniile incorecte, diferenţa dintre ele fiind una de grad/grade. Pentru a putea măsura aceste grade, am elaborat 18 Reguli, care se constituie într-un cod, „Codul Deontologic al Opiniei”, cu care se încheie cartea. Acesta este un meta-cod, care poate fi folosit în elaborarea unor Coduri deontologice particulare ale diverselor profesiuni, de la Politică, Justiţie, Învăţământ, Cercetare ştiinţifică, până la Mass-media, Sport etc. (Tudor Cătineanu).
    ISBN 9786068770314

    1. filosofia culturii
    2. retorica
    3. morală profesională

130.2
808
174
082.1Școala ardeleană de filosofie


035 __ $aII 95205
299 __ $aDeontologia opiniei între etică și retorică
955 __ $a1
200 __ $aDeontologia opiniei între etică și retorică $bCarte tipărită $fTudor Cătineanu
700 _1 $aCătineanu, Tudor
010 __ $a9786068770314
675 __ $a130.2
675 __ $a808
675 __ $a174
675 __ $a082.1Școala ardeleană de filosofie
686 __ $a1
608 __ $amonografie
606 __ $afilosofia culturii
606 __ $aretorica
606 __ $amorală profesională
101 __ $arum
210 __ $aCluj Napoca $cEditura Școala Ardeleană $d2015
215 __ $a256 p.
225 __ $aȘcoala ardeleană de filosofie
830 __ $a13/ C29
300 __ $aBibliografie p. 245-251
330 __ $aOpinia nu poate exprima Adevărul, acesta fiind cuprins în enunţuri care sunt însoţite de sentimentul certitudinii (C1). Opinia, numită şi Părere, exprimă doar ceea ce „pare să fie adevărat”, dar este doar Verosimil sau Neverosimil, în diverse grade. Opiniile sunt corelate subiectiv cu convingerile (C2) sau cu credinţele (C3) noastre. De aceea, opiniile nu pot fi demonstrate, ci numai argumentate pro-contra, în dialoguri şi în controverse. Dată fiind mulţimea şi marea varietate a opiniilor, Perelman vorbeşte despre un „Imperiu Retoric”. La întrebarea privind limitele acestui „Imperiu”, care pare fără margini, poate răspunde doar Deontologia. Disciplină relativ nouă, Deontologia defineşte şi normează zona de intersecţie între cercul universal al Normelor morale şi cercurile particulare ale Normelor profesionale, diferite de la o profesiune la alta. Principiul fundamental al oricărei Deontologii este Corectitudinea. Ceea ce americanii numesc „political correctness” este doar o aplicare a acestui principiu la viaţa politică. Aplicând acest principiu la producerea de opinii, numită şi „activitate opinabilă”, putem distinge între opiniile corecte şi opiniile incorecte, diferenţa dintre ele fiind una de grad/grade. Pentru a putea măsura aceste grade, am elaborat 18 Reguli, care se constituie într-un cod, „Codul Deontologic al Opiniei”, cu care se încheie cartea. Acesta este un meta-cod, care poate fi folosit în elaborarea unor Coduri deontologice particulare ale diverselor profesiuni, de la Politică, Justiţie, Învăţământ, Cercetare ştiinţifică, până la Mass-media, Sport etc. (Tudor Cătineanu)
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 1038442 / 1038442 D Împrumut la sala de lectură Da II 95205
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
D Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu