Cele cinci continente ale teatrului : fapte şi legende din cultura materială a actorului

Autor chat
Editura Nemira chat
Loc publicare Bucureşti
An 2018
Subiect teatru (istoric) chat
teatru (estetică) chat
arta teatrală chat
ISBN 9786064302816

V 2036

Barba, Eugenio
    Cele cinci continente ale teatrului : fapte şi legende din cultura materială a actorului / Eugenio Barba, Nicola Savarese ; traducere din limba italiană: Vlad Russo.- Bucureşti : Nemira , 2018 (București : Monitorul Oficial) .
    408 p. : fotogr., il. parte color.- (Yorick).    
    Pentru a raspunde la aceste intrebari, trebuie sa privim din alta perspectiva nenumaratele forme, experiente, vestigii si mistere transmise de istoria profesiei noastre. E singurul mod de a ne dota cu o busola personala pentru a strabate cele cinci continente ale meseriei noastre: cand, unde, cum, pentru cine si de ce se face teatru.“Eugenio Barba Tehnicile corporal-mentale ale actorului reprezinta fundamentul relatiei sale cu spectatorul. Principiile lor sunt enumerate de Barba in cartea O canoe de hartie. Tratat de antropologie teatrala (1993) si in Arta secreta a actorului. Dictionar de antropologie teatrala (1983). Relatia actor-spectator presupune insa si un alt punct de sprijin, de eficacitate egala, alcatuit din tehnicile auxiliare, care in diversitatea si materialitatea lor privesc: • diferitele imprejurari si momente care genereaza spectacolele teatrale: ocazii festive, religioase sau civice, aniversari ale puterii, serbari populare precum carnavalul, date recurente din calendar precum Anul Nou sau serbarile de primavara sau de vara; • aspectele economice si de organizare: cheltuieli, contracte, salarii, impresari, bilete, abonamente, turnee; • informatiile de oferit publicului: anunturi, parade, programe, publicitate); • spatiile de spectacol si spatiile spectatorilor: locurile teatrale in toate acceptiunile; • luminile, acustica, scenografia, machiajul, costumele, recuzita; • relatia care se stabileste intre actor si spectator; • modul de a calatori al actorilor si chiar al spectatorilor. Toate aceste elemente sunt gestionate potrivit unor priceperi stratificate in timp. E vorba despre cultura materiala a actorului organizata in jurul dublei spirale a tehnicilor corporal-mentale si a tehnicilor auxiliare. Domeniul de cercetare a culturii materiale cuprinde relatia pragmatica a actorilor si modul in care functioneaza ea tehnic, comportamentele, normele si conventiile lor, in interactiune cu cele ale publicului si ale societatii din care actorii si spectatorii fac parte deopotriva. Tehnicile auxiliare nu se repeta doar in diferite epoci istorice, ci si in diferite modalitati si in fiecare traditie teatrala. Interactionand dialectic in stratificarea practicilor, ele raspund unor cerinte de fond asemanatoare in toate traditiile cand e vorba de a face/a prezenta un spectacol. Perspectiva comparata asupra tehnicilor auxiliare arata cu prisosinta ca, in diversitatea proceselor, formelor si stilurilor, cultura materiala a actorului isi are radacinile in modul actorilor de a raspunde acelorasi exigente practice. Intreaga cercetare din prezentul volum se bazeaza pe un itinerar printre texte si imagini (acestea din urma in numar de circa 1 400), alese dupa criteriul exemplaritatii. Fiecare cititor poate gasi alte analogii in propria traditie teatrala. Trebuie reamintit ca nu toate traditiile teatrale si-au transmis patrimoniul cultural prin marturii scrise si imagini..
    ISBN 9786064302816

    I Savarese, Nicola
    II Russo, Vlad(trad.)

    1. teatru (istoric)
    2. teatru (estetică)
    3. arta teatrală

792(100)(091)
792:111.852
082.1Yorick


010 __ $a9786064302816
035 __ $aV 2036
101 0_ $arum
200 0_ $aCele cinci continente ale teatrului $bCarte tipărită $efapte şi legende din cultura materială a actorului $fEugenio Barba, Nicola Savarese $gtraducere din limba italiană: Vlad Russo
210 ## $aBucureşti $cNemira $d2018 $eBucurești $gMonitorul Oficial
215 __ $a408 p. $cfotogr., il. parte color
225 0_ $aYorick
299 __ $aCele cinci continente ale teatrului : fapte şi legende din cultura materială a actorului
330 __ $aPentru a raspunde la aceste intrebari, trebuie sa privim din alta perspectiva nenumaratele forme, experiente, vestigii si mistere transmise de istoria profesiei noastre. E singurul mod de a ne dota cu o busola personala pentru a strabate cele cinci continente ale meseriei noastre: cand, unde, cum, pentru cine si de ce se face teatru.“Eugenio Barba Tehnicile corporal-mentale ale actorului reprezinta fundamentul relatiei sale cu spectatorul. Principiile lor sunt enumerate de Barba in cartea O canoe de hartie. Tratat de antropologie teatrala (1993) si in Arta secreta a actorului. Dictionar de antropologie teatrala (1983). Relatia actor-spectator presupune insa si un alt punct de sprijin, de eficacitate egala, alcatuit din tehnicile auxiliare, care in diversitatea si materialitatea lor privesc: • diferitele imprejurari si momente care genereaza spectacolele teatrale: ocazii festive, religioase sau civice, aniversari ale puterii, serbari populare precum carnavalul, date recurente din calendar precum Anul Nou sau serbarile de primavara sau de vara; • aspectele economice si de organizare: cheltuieli, contracte, salarii, impresari, bilete, abonamente, turnee; • informatiile de oferit publicului: anunturi, parade, programe, publicitate); • spatiile de spectacol si spatiile spectatorilor: locurile teatrale in toate acceptiunile; • luminile, acustica, scenografia, machiajul, costumele, recuzita; • relatia care se stabileste intre actor si spectator; • modul de a calatori al actorilor si chiar al spectatorilor. Toate aceste elemente sunt gestionate potrivit unor priceperi stratificate in timp. E vorba despre cultura materiala a actorului organizata in jurul dublei spirale a tehnicilor corporal-mentale si a tehnicilor auxiliare. Domeniul de cercetare a culturii materiale cuprinde relatia pragmatica a actorilor si modul in care functioneaza ea tehnic, comportamentele, normele si conventiile lor, in interactiune cu cele ale publicului si ale societatii din care actorii si spectatorii fac parte deopotriva. Tehnicile auxiliare nu se repeta doar in diferite epoci istorice, ci si in diferite modalitati si in fiecare traditie teatrala. Interactionand dialectic in stratificarea practicilor, ele raspund unor cerinte de fond asemanatoare in toate traditiile cand e vorba de a face/a prezenta un spectacol. Perspectiva comparata asupra tehnicilor auxiliare arata cu prisosinta ca, in diversitatea proceselor, formelor si stilurilor, cultura materiala a actorului isi are radacinile in modul actorilor de a raspunde acelorasi exigente practice. Intreaga cercetare din prezentul volum se bazeaza pe un itinerar printre texte si imagini (acestea din urma in numar de circa 1 400), alese dupa criteriul exemplaritatii. Fiecare cititor poate gasi alte analogii in propria traditie teatrala. Trebuie reamintit ca nu toate traditiile teatrale si-au transmis patrimoniul cultural prin marturii scrise si imagini.
606 __ $ateatru (istoric)
606 __ $ateatru (estetică)
606 __ $aarta teatrală
608 __ $amonografie
675 __ $a792(100)(091)
675 __ $a792:111.852
675 __ $a082.1Yorick
686 __ $a78/79
700 _0 $aBarba, Eugenio
701 _0 $aSavarese, Nicola
702 _0 $4trad. $aRusso, Vlad
975 00 $a792
975 00 $a(091)
975 00 $a(100)
975 00 $a792 $a:111.852
975 00 $a082.1
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 987461 / 0987461 SA Împrumut Da 792/ B29
2. 987460 / 0987460 F6 Împrumut Da 792/ B29
3. 987459 / 0987459 F6 Împrumut Da 792/ B29
4. 987458 / 0987458 F4 Împrumut Da 792/ B29
5. 987457 / 0987457 F3 Împrumut Da 792/ B29
6. 987456 / 0987456 F2 Împrumut Da 792/ B29
7. 987455 / 0987455 F1 Împrumut Da 792/ B29
8. 987454 / 0987454 D Împrumut la sala de lectură Da V 2036
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
D Împrumut la sala de lectură 1
F1 Împrumut 1
F2 Împrumut 1
F3 Împrumut 1
F4 Împrumut 1
F6 Împrumut 2
SA Împrumut 1

Disponibile: 8

Lăsați un comentariu